Elbilen blev fravalgt fra dag et
Kun få dage efter at have budt min nye Polestar 2 velkommen, stod jeg allerede over for et svært valg – skiferien til Østrig. Trods min begejstring for elbilen, valgte jeg at parkere den til fordel for familiens pålidelige Toyota Landcruiser.
Denne beslutning bunder i en cocktail af bekymringer; den begrænsede rækkevidde og den ekstra logistik omkring planlægning af opladningsstop. Dette gjorde, at Landcruiseren trumfede elbilen i effektivitet og bekvemmelighed for denne specifikke tur.
Var det nu blevet tid til den første elbilsbrøler? Ja da. Automatisk forvarmning af kabinen er en genial opfindelse, når man altså bruger bilen. Så efter 7 dages skiferie kom jeg hjem til en bil med et batteri der var faldet fra 30% til 1% ved at blot stå og forvarme hver dag og jeg havde nu kun 6 km tilbage, hvilket ikke var nok til at nå til nogen ladestander. Jeg har heldigvis en nødlader, som jeg satte i stikkontakten og efter 6 timer var der endelig nok strøm til at nå hen til en laderstander.
I mit elbilseventyr har jeg taget en lidt anderledes beslutning ved ikke at installere en ladestander derhjemme. Bag beslutningen ligger en nysgerrighed for at dykke ned i, hvordan det står til med ladeinfrastrukturen, og om opladningen på arbejdspladsen kan dække mit behov.
Indtil videre har de lademuligheder, jeg støder på i min dagligdag, fungeret uden problemer. Uanset om det er at lade op i løbet af arbejdsdagen eller snuppe 20 minutters hurtigladning (DC-ladning) ved tankstationen på vej til fodbold, har alt kørt glat.
Til gengæld er jeg ikke helt overbevist på rækkevidden af bilen. WLTP-rækkevidden er opgivet 480 km men ved temperaturer på 4-5 grader skal jeg være heldig, hvis den når 300 km på en fuld opladning. Dette kan godt mærkes på antal ladninger og økonomien, men mere om dette når den første måned er gjort op.
#ondriveleasing #elbiler #privatleasing #releasing #operationelleasing